Stegeholm företagshälsa utbildar
Öppna utbildningar
Onlineutbildning?
-
18 juni 2025 10:00
Hållbar chef
Fokus i utbildningen är vad du kan göra som chef för att hantera ditt uppdrag och samtidigt trivas på arbetet och hålla i längden. -
3 september 2025 10:00
Svåra samtal
Vi går igenom tre användarvänliga samtalsstrukturer: Stödjande/förändrande samtal, tillrättavisande samtal och reparationssamtal. Därtill förberedelser och tips inför samtalet, under samtalet och efterarbetet efter samtalet. Workshop där deltagarna får diskutera i grupp och pröva olika samtalsstrukturer två och två. -
11 september 2025 10:00
Att bygga en robust samarbetskultur
Vad är en robust samarbetskultur, Hur skapar jag en robust samarbetskultur, Ledarens roll och ansvar för att skapa en robust samarbetskultur -
17 september 2025 10:00
Effektiva möten och workshops
Fokus på genomgång av konkreta metoder och övningar samt gemensam reflektion kring dess användbarhet. -
24 september 2025 10:00
Heteronorm och HBTQI, säkra en inkluderande arbetsplats
Vad är heteronorm och HBTQI? Hur ser läget ut för HBTQI-personer på arbetet idag och varför är det viktigt att jobba med detta? Utbildningen ger även konkreta verktyg i arbetet. -
8 oktober 2025
Utvecklande ledarskap [UL grundkurs, 3+2 dagar]
Utvecklande Ledarskap (UL) är en av få svenska ledarutbildningar som har vetenskaplig förankring. UL sammanfattar de senaste 20 årens vetenskapliga forskningsrön inom området ledarskap och det är sannolikt det som gjort kursen så uppskattad. Klicka på utbildningens rubrik för mer information. -
8 oktober 2025 10:00
Stress och återhämtning
Vad är stress? Orsaker till stress och ansvar för stress på jobbet. Verktygslåda för att hantera stress och att skapa återhämtning i jobbet och i livet. Det ges möjlighet att prova på olika metoder och verktyg för att identifiera och hantera stress och för att återhämta sig. Gruppövningar som sedan kan tillämpas på er arbetsplats. -
15 oktober 2025 10:00
Gör en förnyad ULL
(OBS! Öppen för alla som gått UL, oavsett utbildningsarrangör) Repetition av Ledarskapsmodellen, Gå igenom din FULL, Skapa en handlingsplan som fungerar. -
22 oktober 2025 10:00
Stötta medarbetare med psykisk ohälsa
Genomgång av vad ångest och depression är och hur det tar sig uttryck. Fokus på vad du som chef eller arbetsledare kan göra för att stötta medarbetaren på bästa sätt. Vi diskuterar utifrån vanliga frågor så som: Är det okej att ställa krav på någon som mår dåligt? Ska jag fråga det jag tänker eller blir det värre då? -
29 oktober 2025 10:00
Kognitiv ergonomi, en hjärnvänlig arbetsplats
Vad är kognitiv ergonomi? Hur funkar hjärnan, kroppen och människan? Vilka förutsättningar har vi och hur stämmer de överens med arbetslivets utformning? Hur ska vi arbeta och utforma arbetsplatser för att främja hälsa och produktivitet? Den här föreläsningen besvarar frågorna, och ger dessutom enkla tips på vad alla kan göra idag för att förbättra den kognitiva ergonomin på arbetet. -
3 november 2025 10:00
OSA, Organisatorisk och social arbetsmiljö
I denna föreläsning om OSA är primärt fokus på arbetsbelastning och kränkande särbehandling och hur arbetsplatsen kan arbeta med OSA-frågor. Diskussionsfrågor i smågrupper.
Våra utbildningar
Med vår samlade kompetens inom området arbete och hälsa kan vi erbjuda ett brett utbud av föreläsningar och utbildningar.
Utifrån behov och önskemål skräddarsyr upplägg, både avseende innehåll och omfattning.
Klicka på rubrik för mer information och formulär för intresseanmälan.
Några exempel på områden vi ofta utbildar inom är:
Utbildning | Målgrupp | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ADHD i arbetslivet | Vad är ADHD? Utmaningar i arbetslivet för personer med ADHD. Vad kan medarbetaren själv göra och vad kan arbetsgivaren göra för att stötta medarbetare med ADHD. Diskussioner i smågrupper. | Öka förståelse och kunskap om hur ADHD kan ta sig uttryck hos vuxna i arbetslivet. | Förbättra möjligheterna för medarbetare med ADHD att fungera och utvecklas i en hållbar arbetsmiljö och för arbetsgivare att ge adekvat stöd och anpassning. | Chefer, HR, medarbetare med ADHD. | Vad är ADHD? Utmaningar i arbetslivet för personer med ADHD. Vad kan medarbetaren själv göra och vad kan arbetsgivaren göra för att stötta medarbetare med ADHD. Diskussioner i smågrupper. | adhd-i-arbetslivet | |||
Att bygga en robust samarbetskultur | Vad är en robust samarbetskultur? Hur skapar jag en robust samarbetskultur? Ledarens roll och ansvar för skapa en robust samarbetskultur. | Att öka kunskapen om hur man kan skapa friskare och produktivare arbetsplatser. | Att du som deltar ska få med dig några konkreta verktyg för att skapa en robustare samarbetskultur. | Chefer, ledare och HR. | Vad är en robust samarbetskultur? Hur skapar jag en robust samarbetskultur? Ledarens roll och ansvar för skapa en robust samarbetskultur. | att-bygga-en-robust-samarbetskultur | |||
Att lyckas med beteendeförändring i en organisationsmiljö | Grundläggande inlärningsteori, Tillämpad beteende analys (TBA), Att förändra och förstärka beteenden både hos sig själv och andra. | Att öka kunskapen och förståelsen för hur beteendeförändring fungerar i en organisationsmiljö. | Att kunna analysera och påverka beteenden i önskvärd riktning. | Chefer, ledare och HR | Grundläggande inlärningsteori. Tillämpad beteende analys (TBA). Att förändra och förstärka beteenden både hos sig själv och andra. | att-lyckas-med-beteendeforandring-i-en-organisationsmiljo | |||
Bättre arbetsmiljö | Utbildningen fördjupar deltagarnas kunskap inom arbetsmiljöområdena arbetsrättsliga regler, systematiskt arbetsmiljöarbete, psykosocial och fysisk arbetsmiljö. Utbildningen varvar teori och praktiska övningar och ger deltagarna övning i att applicera kunskaperna på den egna verksamheten. | Chefer, ledare, skyddsombud. | Stegeholm företagshälsa utbildar i Bättre arbetsmiljö, BAM. Utbildningen fördjupar deltagarnas kunskap inom arbetsmiljöområdena arbetsrättsliga regler, systematiskt arbetsmiljöarbete, psykosocial och fysisk arbetsmiljö. Utbildningen varvar teori och praktiska övningar och ger deltagarna övning i att applicera kunskaperna på den egna verksamheten. Förkunskaper: Inga krävs. Utbildningens längd: 2+1 dag Pris: 12 000 kr/person Arbetsgivaren kan söka AFA-stöd för utbildningen Utbildare: Oscar Klein, leg. sjukgymnast, ergonom, arbetsmiljöingenjör och Elin Johansson, leg. psykolog | battre-arbetsmiljo | |||||
Effektiva möten och workshops | Fokus på genomgång av konkreta metoder och övningar samt gemensam reflektion kring dess användbarhet. | Skapa engagemang och produktivitet i möten, workshops, utbildningar m.m. | Att förse deltagarna med ett antal konkreta metoder och verktyg att använda för att öka involvering, engagemang och energi i olika former av möten och gruppaktiviteter. | Chefer, arbetsledare, HR. | Fokus på genomgång av konkreta metoder och övningar samt gemensam reflektion kring dess användbarhet. | effektiva-moten-och-workshops | |||
Effektiva samtal -fyra nycklar | Fokus på färdighetsträning av fyra grundläggande samtalsbeteenden: bekräfta, öppna frågor, reflektera och sammanfatta. Gemensam reflektion kring tillämpning i vardagen. | Öka mängden effektiva samtal, det vill säga samtal som stärker både relationer och prestationer. | Att deltagarna tillägnar sig fyra konkreta samtalsbeteenden som utgör grunden i effektiva samtal och relationsskapande. | Chefer, arbetsledare, HR. | Fokus på färdighetsträning av fyra grundläggande samtalsbeteenden:
Gemensam reflektion kring tillämpning i vardagen. | effektiva-samtal-fyra-nycklar | |||
Första hjälpen och krisstöd | Utbildning i Första hjälpen L-ABC (Livsfarligt läge, Andning, Blödning, Chock/Cirkulationssvikt) handlar om de viktiga insatser som kan göras direkt på arbetsplatsen i väntan på ambulans eller annan professionell sjukvård. | Alla | Utbildning i Första hjälpen L-ABC (Livsfarligt läge, Andning, Blödning, Chock/Cirkulationssvikt) handlar om de viktiga insatser som kan göras direkt på arbetsplatsen i väntan på ambulans eller annan professionell sjukvård. I vissa situationer kan även behovet av psykologisk första hjälpen/krisstöd vara aktuell. Vi erbjuder utbildning utifrån arbetsplatsens eventuella risker, som gör dig bättre förberedd om olyckan är framme. | forsta-hjalpen-och-krisstod | |||||
Gör en förnyad ULL, en s.k. ”FULL” | (OBS! Öppen för alla som gått UL oavsett utbildningsarrangör) | Repetition av Ledarskapsmodellen, Gå igenom din FULL, Skapa en handlingsplan som fungerar. | Att den som genomgått kurs i Utvecklande Ledarskap (UL) ska fortsätta att utvecklas som ledare. | Att du genomför en Förnyad ULL (FULL) och utifrån det feedback du får skapar en ny handlingsplan för att utveckla ditt ledarskap. | Chefer, ledare och HR som gått en kurs i UL | Repetition av Ledarskapsmodellen Gå igenom din FULL Skapa en handlingsplan som fungerar. | gor-en-fornyad-ull-en-s-k-fullobs-oppen-for-alla-som-gatt-ul-oavsett-utbildningsarrangor | ||
Hållbar chef | Fokus i utbildningen är vad du kan göra som chef för att hantera ditt uppdrag och samtidigt trivas på arbetet och hålla i längden. | Öka hållbarhet och förebygga ohälsa, öka motivationen att stanna som chef. | Ge konkreta verktyg för att hålla som chef, trivas på jobbet och i rollen, och samtidigt ha ett liv utanför arbetet. | Chefer. | Fokus i utbildningen är vad du kan göra som chef för att hantera ditt uppdrag och samtidigt trivas på arbetet och hålla i längden. | hallbar-chef | |||
Heteronorm och HBTQI, säkra en inkluderande arbetsplats | Vad är heteronorm och HBTQI? Hur ser läget ut för HBTQI-personer på arbetet idag och varför är det viktigt att jobba med detta? Utbildningen ger även konkreta verktyg i arbetet. | Öka kunskap om hur verka för inkluderande arbetsplatser och därmed öka trivsel, minska risk för ohälsa och skapa en attraktivare arbetsplats. | Ge kunskap och verktyg för inkluderande arbetsplats. | Chefer, HR, skyddsombud, ledare och medarbetare. | Vad är heteronorm och HBTQI? Hur ser läget ut för HBTQI-personer på arbetet idag och varför är det viktigt att jobba med detta? Utbildningen ger även konkreta verktyg i arbetet. | heteronorm-och-hbtqi-sakra-en-inkluderande-arbetsplats | |||
Hjärt och lungräddning (HLR) | Vet du och dina kollegor hur ni ska agera vid ett plötsligt hjärtstopp? Lär dig kunskapen som kan rädda liv. Kursens mål är att bidra till en trygg arbetsplats. | Alla | Vet du och dina kollegor hur ni ska agera vid ett plötsligt hjärtstopp? Lär dig kunskapen som kan rädda liv. Kursens mål är att bidra till en trygg arbetsplats. I utbildningen HLR med hjärtstartare får kursdeltagarna kunskaper och träning i hjärtlungräddning, samt hur man använder en hjärtstartare. Utbildningen varvar teoretiska och praktiska moment med egen övningsdocka och hjärtstartare. Inga förkunskaper krävs för att delta i utbildningen. Våra instruktörer är utbildade enligt HLR-rådets riktlinjer. Utbildningen kan hållas i era lokaler, ni är också välkomna på HLR-utbildning hos oss i Stegeholm företagshälsas egna lokaler. | hjart-och-lungraddning-hlr | |||||
Kemiska arbetsmiljörisker / Härdplaster | Arbetsmiljöverket har gett ut nya föreskrifter och särskilda krav om ”Allergiframkallande kemiska produkter” (delar av föreskriften om ”Kemiska arbetsmiljörisker”(AFS 2014:43) samtidigt med att föreskriften om ”Härdplaster” upphör som egen föreskrift. Vilka krav gäller nu för att få hantera denna typ kemiska produkter? | Ge information om de risker som arbetet kan innebära och vilka skyddsåtgärder som behöver vidtas för att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt. | Anställda, arbetsgivare, egenföretagare som hanterar diisocyanater och/eller andra farliga kemiska produkter industriellt eller yrkesmässigt. | Arbetsmiljöverket har gett ut nya föreskrifter och särskilda krav om ”Allergiframkallande kemiska produkter” (delar av föreskriften om ”Kemiska arbetsmiljörisker”(AFS 2014:43) samtidigt med att föreskriften om ”Härdplaster” upphör som egen föreskrift. Vilka krav gäller nu för att få hantera denna typ kemiska produkter? Stegeholmshälsan bjuder därför in till ett antal utbildningstillfällen nedan där Ni får möjlighet att genomföra denna lagstadgade utbildning och därmed erhålla ett utbildningsintyg. Utbildningen får nu inte vara äldre än 5 år så passa på om Ni innehar äldre intyg från tidigare ”Härdplastutbildning”. Kan du som arbetsgivare inte uppvisa giltigt intyg för den som ska leda eller aktivt sysselsättas i arbete med ovanstående – ska en sanktionsavgift betalas om 10 000 kr/person. Målet med utbildningen är att ge information om de risker som arbetet kan innebära och vilka skyddsåtgärder som behöver vidtas för att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt.
Osäker på om Ni har ”allergiframkallande kemiska produkter” i Er verksamhet? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi Er reda ut begreppen. | kemiska-arbetsmiljorisker-hardplaster | ||||
Kognitiv ergonomi, en hjärnvänlig arbetsplats | Vad är kognitiv ergonomi? Hur funkar hjärnan, kroppen och människan? Vilka förutsättningar har vi och hur stämmer de överens med arbetslivets utformning? Hur ska vi arbeta och utforma arbetsplatser för att främja hälsa och produktivitet? Den här föreläsningen besvarar frågorna, och ger dessutom enkla tips på vad alla kan göra idag för att förbättra den kognitiva ergonomin på arbetet. | Öka kunskapen om hur man bygger en hjärnvänlig arbetsplats. | Konkreta verktyg för att skapa en hjärnvänlig arbetsplats. | Alla | Vad är kognitiv ergonomi? Hur funkar hjärnan, kroppen och människan? Vilka förutsättningar har vi och hur stämmer de överens med arbetslivets utformning? Hur ska vi arbeta och utforma arbetsplatser för att främja hälsa och produktivitet? Den här föreläsningen besvarar frågorna, och ger dessutom enkla tips på vad alla kan göra idag för att förbättra den kognitiva ergonomin på arbetet. | kognitiv-ergonomi-en-hjarnvanlig-arbetsplats | |||
Leda i förändring | Utbildningen ger kunskaper och konkreta och lättanvända verktyg för att förenkla i förändringsarbete. Fokus är att skapa trygghet och förebygga ohälsa genom kommunikation, hantera motstånd, och undvika de vanligaste fallgroparna vid förändring. | Öka kunskap och ge verktyg för organisation i eller på väg in i förändring. | Konkreta verktyg att använda vid förändring. | Chefer, HR, ledare. | Utbildningen ger kunskaper och konkreta och lättanvända verktyg för att förenkla i förändringsarbete. Fokus är att skapa trygghet och förebygga ohälsa genom kommunikation, hantera motstånd, och undvika de vanligaste fallgroparna vid förändring. | leda-i-forandring | |||
Leda i kris | Ledarskap i vardag och kris, Ledarskapsstilar vid en kris, Ledarskapet utmaningar under krisförloppet. | Öka kunskapen om ledarskapets betydelse vid kris och katastrof. | Att du som ledare ska ta ett större och tydligare ansvar vid en kris eller katastrof. | Chefer, ledare och HR | Ledarskap i vardag och kris, Ledarskapsstilar vid en kris, Ledarskapet utmaningar under krisförloppet. | leda-i-kris | |||
OSA, Organisatorisk och social arbetsmiljö | I denna föreläsning om OSA är primärt fokus på arbetsbelastning och kränkande särbehandling och hur arbetsplatsen kan arbeta med OSA-frågor. | Öka kunskap om OSA. | Hållbara arbetsplatser. | Chefer, fackliga, skyddsombud. | I denna föreläsning om OSA är primärt fokus på arbetsbelastning och kränkande särbehandling och hur arbetsplatsen kan arbeta med OSA-frågor. Diskussionsfrågor i smågrupper. | osa-organisatorisk-och-social-arbetsmiljo | |||
Stötta medarbetare med psykisk ohälsa | Genomgång av vad ångest och depression är och hur det tar sig uttryck. Fokus på vad du som chef eller arbetsledare kan göra för att stötta medarbetaren på bästa sätt. Vi diskuterar utifrån vanliga frågor så som: Är det okej att ställa krav på någon som mår dåligt? Ska jag fråga det jag tänker eller blir det värre då? | Öka kunskapen om psykisk ohälsa och om vad som är hjälpsamt att göra för att stötta. | Att du som chef eller arbetsledare känner dig trygg i hur du kan möta en medarbetare som lider av psykisk ohälsa. | Chefer, arbetsledare, skyddsombud och HR. | Genomgång av vad ångest och depression är och hur det tar sig uttryck. Fokus på vad du som chef eller arbetsledare kan göra för att stötta medarbetaren på bästa sätt. Vi diskuterar utifrån vanliga frågor så som: Är det okej att ställa krav på någon som mår dåligt? Ska jag fråga det jag tänker eller blir det värre då? | stotta-medarbetare-med-psykisk-ohalsa | |||
Stress och återhämtning | Vad är stress? Orsaker till stress och ansvar för stress på jobbet. Verktygslåda för att hantera stress och att skapa återhämtning i jobbet och i livet. Det ges möjlighet att prova på olika metoder och verktyg för att identifiera och hantera stress och för att återhämta sig. | Öka kunskap om vad medarbetarna och arbetsgivaren kan göra för att minska stress och öka återhämtning. | Minska risk för ohälsa och sjukskrivning. Hållbart arbetsliv. | Chefer, HR, fackliga, skyddsombud och medarbetare. | Vad är stress? Orsaker till stress och ansvar för stress på jobbet. Verktygslåda för att hantera stress och att skapa återhämtning i jobbet och i livet. Det ges möjlighet att prova på olika metoder och verktyg för att identifiera och hantera stress och för att återhämta sig. Gruppövningar som sedan kan tillämpas på er arbetsplats. | stress-och-aterhamtning | |||
Svåra samtal | Vi går igenom tre användarvänliga samtalsstrukturer: Stödjande/förändrande samtal, tillrättavisande samtal och reparationssamtal. Därtill förberedelser och tips inför samtalet, under samtalet och efterarbetet efter samtalet. Workshop där deltagarna får diskutera i grupp och pröva olika samtalsstrukturer två och två. | Öka kunskap om och träning i att genomföra svåra samtal. | Öka chansen att det svåra samtalet blir av och att det blir ett värdefullt samtal. | Chefer, HR, fackliga, skyddsombud. | Vi går igenom tre användarvänliga samtalsstrukturer: Stödjande/förändrande samtal, tillrättavisande samtal och reparationssamtal. Därtill förberedelser och tips inför samtalet, under samtalet och efterarbetet efter samtalet. Workshop där deltagarna får diskutera i grupp och pröva olika samtalsstrukturer två och två. | svara-samtal | |||
Utveckla effektiva team | Kort om vad som kännetecknar effektiva team. Fokus på genomgång av tre kärnkomponenter i skapandet av effektiva team och hur du som chef eller arbetsledare konkret kan göra för att utveckla dessa. | Öka team och arbetsgruppers välbefinnande och prestationer. | Att förse deltagarna med kunskap om tre centrala faktorer för att utveckla effektiva team samt konkreta metoder för hur det kan göras. | Chefer och arbetsledare. | Kort om vad som kännetecknar effektiva team. Fokus på genomgång av tre kärnkomponenter i skapandet av effektiva team och hur du som chef eller arbetsledare konkret kan göra för att utveckla dessa. | utveckla-effektiva-team | |||
Utvecklande ledarskap [UL grundkurs, 3+2 dagar] | Utvecklande Ledarskap (UL) är en av få svenska ledarutbildningar som har vetenskaplig förankring. UL sammanfattar de senaste 20 årens vetenskapliga forskningsrön inom området ledarskap och det är sannolikt det som gjort kursen så uppskattad. Klicka på utbildningens rubrik för mer information. | Att du som ledare genom teoretisk kunskap, 360-graderskartläggning, reflektion och praktisk övning ska göra färre destruktiva och fler utvecklande ledarbeteenden. | Ledare | Utvecklande ledarskap (UL) är framtaget av försvarshögskolan och bygger på full range leadership model (FRLM). UL är ett registrerat varumärke vilket innebär att oavsett var eller hos vilken utbildningsaktör du går kursen så ska innehållet vara detsamma (UL-riktlinjer). Det som skiljer utbildningarna åt är dina två handledares utbildningsbakgrund, yrkeserfarenhet och förmåga att skapa en optimal lärandemiljö. NärDel 1: 3 dagar Kostnad30tkr exkl. moms (mat och kurslitteratur ingår) FrågorRing eller maila. Det bästa vi vet är få hjälpa till. MålgruppUtbildningen vänder sig till dig som har en ledande roll eller ser dig själv i en ledande roll i framtiden. Du kan exempelvis vara chef för medarbetare eller chefer eller vara på väg att bli chef. Kursen passar även dig som arbetar med chefstöd inom HR. För dig som har gått UGL så är UL en naturlig fortsättning. Förväntad effektKursens främsta mål är att du som ledare genom teoretisk kunskap, 360-graderskartläggning, reflektion och praktisk övning ska göra färre destruktiva och fler utvecklande ledarbeteenden. Detta eftersom forskning visar att det är just det här som utvecklar individer och grupper samt skapar organisatoriska resultat. Våra handledareAtt utvecklas som ledare är komplext och ställer höga krav på handledarnas förmåga att skapa förutsättningar för din utveckling. Vi på Stegeholm är glada över att ha två handledare vars stora styrka är just detta. Bob Rosell är major och chef för ledarskapsavdelningen på Militärhögskolan i Halmstad. Han har gedigen erfarenhet av både direkt och indirekt ledarskap och har sedan 1991 varit operativ och taktisk officer. Bob har genomfört över 100 UL-kurser och han är dessutom en av få som utbildar nya UL-handledare. Erik Johnsson är leg. psykolog och VD på Stegeholm företagshälsa. Han har varit verksamhetschef både inom offentlig och privat sektor. I sin roll som psykolog utbildar, handleder och coachar han chefer dagligen. Vad är unikt för vår UL-kurs?Vi brinner för ledarträning och för hur den bäst designas för att bli tillämpbar i vardagen och ge resultat över tid. Utöver de fysiska träffarna har vi därför byggt en digital lärresa som kommer följa dig mellan Del 1 (dag 1-3) och Del 2 (dag 4-5) samt under hela första året efter kursen. Eftersom ledarträning har större effekt om chefens chef är involverad så har vi även byggt in det i den digitala lärresan. Det vanliga är att en UL-kurs omfattar 3+1 dag (kravet), men precis som försvarshögskolan så genomför vi kursen på 3+2 dagar, då det ger en ökad fördjupning inom kursens olika delar. | utvecklande-ledarskap-ul-grundkurs-32-dagar |